SLOVÁCI SÍCE ELEKTROMOBILY VYRÁBAJÚ, NO VEĽMI MÁLO KUPUJÚ

 Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje, že k 31. decembru 2024 jazdilo na slovenských cestách 15 476 batériových elektromobilov (BEV). Počet elektroáut na cestách sa tak v priebehu roka 2024 zvýšil o 53 % (+ 5 380 kusov). Pozitívne nárasty v percentách však treba vnímať v kontexte toho, že pri takej malej fl otile, akú máme na Slovensku, vytvorí obrovský medziročný rozdiel aj tisíc nových vozidiel. Výraznejší nárast elektrického vozového parku bol zaznamenaný už v prvom a druhom kvartáli. Od januára do júna bolo registrovaných 2 571 elektromobilov, čo je o 28 % viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka. Druhá polovica roka bola ešte silnejšia a priniesla prírastok 2 809 vozidiel, pričom štvrtý kvartál 2024 bol najsilnejším štvrťrokom v histórii elektromobility na Slovensku s celkovým počtom 1 483 nových registrácií a v ňom rekordný mesiac bol október s prírastkom 567 vozidiel. „Tento vývoj naznačuje, že trh s elektromobilmi sa postupne dostáva sa do fázy kontinuálneho rastu. Hoci už nevidíme také prudké medziročné nárasty ako v minulosti, z dlhodobého hľadiska je to pozitívne – elektromobilita sa stáva súčasťou trhu s vozidlami na Slovensku,“ komentuje vývoj analytik SEVA Martin Jelenek. „Vývoj najmä ku koncu roka 2024 zrýchlenie adopcie elektromobility potvrdzuje,“ hodnotí vývoj na trhu riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Rast predaja elektromobilov v roku 2024 ukazuje, že slovenskí vodiči a fi rmy sa začali viac zaujímať o bezemisnú dopravu. „Sledujeme, že počet elektromobilov na cestách sa v priebehu dvoch rokov takmer strojnásobil. 

Rast už nie je poháňaný len nadšencami technológií či prvotným skúšobným nákupom do fi remných fl otíl, ale aj rozšírenou ponukou modelov, lepšou dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a ekonomickými argumentmi,“ dopĺňa riaditeľ asociácie. Významnou mierou by k lepšej adopcii elektromobility prispelo, keby sme dokázali napodobniť našich susedov: napríklad v Poľsku boli práve ohlásené dotácie na nákup, leasing aj dlhodobý prenájom elektromobilov z Plánu obnovy a odolnosti v celkovom objeme 380 miliónov eur. Zaujímavé je aj porovnanie čísel z policajných štatistík s ofi ciálnymi predajmi nových vozidiel. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu bolo v priebehu celého roka zaregistrovaných 2 227 nových batériových elektromobilov s podielom 2,4 percenta. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín. ZAP v týchto číslach reportuje predaje nových vozidiel ofi ciálnych importérov, medzi ktorých nepatrí značka Tesla, keďže nemá na Slovensku zastúpenie. „Porovnaním oboch údajov tak vieme získať pomerne presný obraz o tom, že individuálny dovoz predstavuje väčšinu z novoprihlásených elektromobilov na slovenských cestách – viac ako 3 100 elektroáut bolo v roku 2024 dovezených individuálne, či už ako nových alebo ojazdených,“ vysvetľuje analytik. „Očakávame, že počet elektromobilov na slovenských cestách presiahne 20 000 už v priebehu roka 2025. Ceny elektromobilov sa viditeľne dorovnávajú so svojimi spaľovacími alternatívami a výrobcovia prinášajú práve v tomto období aj viaceré nové modely v nižšej a strednej kategórii s cenovkami od 20 000 resp. 30 000 eur. Práve nižšie ceny a väčšia ponuka rôznych modelov bude v roku 2025 motorom vyšších predajov do fi remných fl otíl či pre individuálnych zákazníkov,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.